הכול על החוק למניעת שכחת ילדים ברכב

אלא אם אתם חיים בבועה, או שמשום מה ניצלתם את תקופת הקורונה להתנתקות מלאה מתקשורת, אתם בוודאי מודעים לקיומו של החוק למניעת שכחת ילדים ברכב שנכנס לתוקפו במדינה ובקרוב יחול על כל רכב המסיע ילדים עד גיל 4. לצד קולות רבים של הורים המחזקים את התקנה החדשה, קמו גם קולות של מתנגדים הקוראים לחוק למניעת שכחת ילדים ברכב אבסורד. כדי להבין את התמונה המלאה ולגבש החלטה מושכלת, יצאנו לחקור את החוק ואת הדעות השונות כדי להכין בעבורכם את המאמר הזה שיציג את כל מה שצריך לדעת על החוק למניעת שכחת ילדים ברכב.

למה בכלל צריך חוק למניעת שכחת ילדים ברכב?

לפני שנדבר על החוק עצמו, אנחנו חושבים שחשוב לדבר על הסיבות שהובילו לקיומו של חוק למניעת שכחת ילדים ברכב מלכתחילה. אנחנו חיים בעולם שלוקח אותנו לקצה גבול היכולת. כל אחד ואחת מאיתנו נתונים בכל רגע נתון לכמויות של לחצים – לחצים בעבודה, לחצים במשפחה, לחצים אישיים ועל כל זה אפשר להוסיף את כמויות המידע שמציפות אותנו בכל רגע ורגע. מעל לכל זה, אנחנו חיים את חיינו בתחושה כי משקל כל העולם מונח על כתפינו. עם כל כך הרבה מעמסה ולחץ מגיעות גם תופעות לוואי שאחת מהן היא שכחת ילדים ברכב.

המחקרים והמציאות מראים לנו כי אין סטראוטיפ או דרך לדעת מראש מי עלול לשכוח את ילדו ברכב. כל אדם יכול למצוא את עצמו בסיטואציה של כשל בזיכרון הנובע מהשתלטות ה"טייס האוטומטי" ולשכוח דברים. לצערנו בעוד במקרים רבים זה יתבטא בשכחת המפתחות, ישנם מקרים שבהם אנחנו נאלצים לשנות הרגלים – כמו במקרה שאנחנו צריכים להקפיץ את הילד לגן במקום בן או בת הזוג, ואז הסיכון לשכחת הילד ברכב גובר.

כל מה שצריך לדעת על החוק למניעת שכחת ילדים ברכב

מה אומר החוק למניעת שכחת ילדים ברכב

קודם כול חשוב להדגיש כי התקנה המדוברת תיכנס לתוקפה באופן רשמי בתחילת חודש אוגוסט בתאריך 1.8.2021. התקנה אומרת באופן מפורש כי אסור להסיע ילדים עד גיל 4 ברכב, אלא אם מותקנת בו מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב. לא משנה אם מדובר ברכב המסיע ילדים באופן קבוע, או אם מדובר על רכב שמסיע את הילד באופן חד פעמי. בכל פעם שילד עד גיל 4 מוסע ברכב כלשהו מחויבת להיות מותקנת בו מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב. הקנס על הפרת התקנה עומד על 250 שקלים ו-4 נקודות.

כדי לעמוד בתנאי התקנה לא מספיק להתקין על גבי הפלאפון אפליקציה למניעת השארת ילדים ברכב, אלא יש צורך במערכת שעומדת בדרישות של תקנת תעבורה מספר 83ד. להלן התנאים הנדרשים ממערכת למניעת שכחת ילדים ברכב:

  • מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב חייבת להיות אוטומטית ולא כזו אשר נדרש מהנהג להפעילה בתחילת הנסיעה. כמו כן המערכת חייבת לספק חווי והתראה באופן מידי לנהג הרכב בעת הפעלתה.
  • על המערכת לזהות באופן אוטומטי את הימצאותו של התינוק במושב גם כאשר הרכב כבוי והנהג לא נמצא בתוכו.
  • ברגע שהמערכת מזהה כי ישנו ילד ברכב והנהג לא בקרבת מקום היא מוכרחת להפעיל התראה בתוך הרכב ומחוצה לו.
  • מומלץ כי המערכת לא תידרש לסוללות כדי לעבוד, אך אם כן היא מחויבת לספק התראה ברגע שהיא מגיעה למצב שהבטריות קרובות לסופן.
  • אסור שהמערכת למניעת שכחת ילדים ברכב תבוא על חשבון מערכות אחרות ברכב והיא מחויבת לעמוד בתקני מושבי הבטיחות ובתקנים האלקטרומגנטים המותרים לשימוש בקרבת בני אדם.

מעבר למערכות למניעת שכחת ילדים ברכב ובאפליקציה למניעת השארת ילדים ברכב, החוק יכיר ויקבל גם מערכות ייעודיות אשר מותקנות על ידי היצרן הרשמי של הרכב, או כאלו שמגיעות בילד אין ממפעל הייצור. אך הדבר חייב להיות מצוין בפירוש ברישיון הרכב.